Subsidiebeleid hypothekeert experiment en innovatie Brusselse kunstscene

Volgens een bericht verspreid door iMAL, Cimatics en Lab[au] heeft de richtlijn van Cultuurminister Schauvliege om het aantal organisaties drastisch te verminderen een nefast effect op de Brusselse kunstscene. Voor een hele reeks Brusselse organisaties valt de structurele subsidiëring weg (Bains Connective, Filmmagie, Sint-Lukasgalerie, Octurn, Danscentrum Jette, Irma Firma, Nadine, Ars Musica, Freemusic, Y (Kultuurkaffee), Corban, Globe Aroma, De Parade, Cimatics, iMAL en LAb[au] / MediaRuimte), terwijl nieuwe dossiers niet gehonoreerd werden (Komplot, Les Ateliers Claus, ZebrArt, ZSenne, Great Investment, Bookman, NMT Productions en Platform Kanal). Dat grote instellingen (Kaaitheater, KVS, Beursschouwburg, Rosas, Ultima Vez, WIELS…) alweer een verhoging van het subsidiebedrag in de wacht slepen, doet de auteurs van het bericht de vraag stellen of het echt nodig is om de middelen zo te concentreren, en wel ten nadele van een netwerk van kleinschalige initiatieven rond artistieke praktijken die minder zichtbaar zijn, maar die wel de toekomst in zich dragen. De Vlaamse Gemeenschapscommissie kan daarbij geen soelaas bieden voor de Brusselse organisaties. Bij de VGC is er immers geen budgettaire marge, aangezien ook daar 90% van de budgetten reeds is toegekend aan de grote Brusselse huizen (KVS, Beursschouwburg, Kaaitheater…). Als middelen te veel geconcentreerd zijn, dan is dat nadelig voor de diversiteit in het kunstenveld en dus ook voor het ontwikkelingspotentieel ervan. Op lange termijn is dat zelfs dodelijk, zo luidt het bericht nog. (www.imal.orgwww.lab-au.comwww.cimatics.com)