Directeur Birgit Donker stelt Beleid Mondriaan Fonds voor.

Naast de basisdoelstelling om de productie en presentatie van kwalitatief hoogwaardige kunst te stimuleren, typeert het Mondriaan Fonds zijn toekomstige beleid met de volgende drie trefwoorden: zichtbaarheid, samenwerking en opdrachtgeverschap. Vanuit de overtuiging dat het Nederlandse publiek onvoldoende de kans heeft gekregen om de immateriële waarde van beeldende kunst terdege in te schatten (‘en daarom vijandig staat tegenover de kunst’, kun je tussen de lijnen lezen), is het volgens het Fonds tijd om aan de zichtbaarheid ervan te werken. Directrice Birgit Donker stelt dat het in de toekomst ‘voor kunstenaars en instellingen gemakkelijker wordt om gezamenlijk aan te vragen. Het maken van kunst kan zo direct worden verbonden aan de zichtbaarheid door het tonen en/of de verkoop ervan.’ De subsidiërende instantie wil in haar beoordelingen weliswaar allereerst ‘artistiek-inhoudelijke belangen’ laten spelen, maar een artistiek proces dat meteen een zichtbaar en consumeerbaar resultaat oplevert, heeft vervolgens wel ‘een streepje voor’. De inbedding van beeldende kunst en erfgoed in de samenleving stimuleren, is een andere centrale doelstelling van het Mondriaan Fonds. Geen betere waarborg daarvoor dan publieke-private samenwerkingen, zo meent Birgit Donker. Daarom wil ze dat het fonds nieuwe methoden uitwerkt om het opdrachtgeverschap te stimuleren. Een en ander laat zich uiteraard lezen tegen de achtergrond van een budget dat met 30% gekort is in vergelijking met het gezamenlijke budget van het Fonds BKVB en de Mondriaan Stichting voorheen. Voorts kondigt het Fonds nog aan dat eind dit jaar medewerkers het land intrekken om de verder uitgewerkte plannen te presenteren aan lokale instellingen, kunstenaars en andere betrokkenen. Het beleidsplan en het addendum zijn na te lezen op www.mondriaanfonds.nl. (D.M.)