width and height should be displayed here dynamically

Een radicale flank

Begin januari waarschuwde Faiza Oulahsen, hoofd klimaat en energie bij de Nederlandse afdeling van Greenpeace, op de radio voor een [...]
222 / maart - april 2023
Jan-Willem Anker

222

‘De enige echt effectieve bevrijding […] begint met de erkenning dat er niets bestaat dat niet sociaal en historisch is [...]

Back to the Office

De belangstelling voor kantoorgebouwen en hun transformatie is de laatste tijd enorm toegenomen. Het is dus niet vreemd dat er [...]
221 / januari-februari 2023
Herman van Bergeijk

Telephone

Het was een beleefde mail die Philip Akkerman (1957) in 2015 van ene Mitchel van Dinther (1991) ontving, met het [...]
221 / januari-februari 2023
Alied Ottevanger

Giuseppe Penone

Als door een goddelijke bliksem geraakt, siert een met goud beklede bronzen boom de ingang van Museum Voorlinden in Wassenaar. [...]
221 / januari-februari 2023
Tessa de Vet

Images Mon Amour

Again we are defeated (2018) vormt een subtiel maar sterk openingsstatement van de solotentoonstelling van de Libanese dramaturg, schrijver en [...]
221 / januari-februari 2023
Steyn Bergs

Magali Reus. On Like Scenery

De zalen van het modernistische gebouw van Museum Dhondt-Dhaenens (MDD) in Deurle, omgeven door schijnbaar landelijke villa’s, lijken wel gemaakt [...]
221 / januari-februari 2023
Pia Louwerens

221

‘De dood vraagt ons niet om een dag vrij te houden,’ schreef Beckett in zijn essay over Proust, maar het [...]

Paden door de jungle

Architectuurcriticus Hans van Dijk – hij noemde zichzelf doorgaans ‘journalist’ of ‘architectuurpublicist’ – werd geboren in Enschede in 1948. Hij [...]
220 / november-december 2022
Martin van Schaik

Image Capital

Van oudsher is er de camerafotografie, een mechanisme nauw verbonden met het menselijke oog, die de dode spiegel van de [...]
220 / november-december 2022
Paul Willemsen

Marinetti en het futurisme

In 1909 publiceerde Filippo Tommaso Marinetti (1876-1944) zijn ronkende Futuristisch manifest in de Franse krant Le Figaro. De tekst stond [...]
220 / november-december 2022
Maarten Buser

Anni en Josef Albers

Het is nooit eenvoudig, een retrospectief wijden aan een kunstenaarskoppel. Twee oeuvres moeten in één tentoonstelling hun plaats vinden. Het [...]
220 / november-december 2022
Mirjam Deckers

Suze Robertson

Suze Robertson (1855-1922) schilderde en tekende fenomenaal goed. Haar werk vormt een klasse apart. Het is krachtig, experimenteel, modern in [...]
220 / november-december 2022
Merel Van Tilburg

Recaptioning Congo

De titel van de tentoonstelling in het FOMU over de fotografische verbeelding van het koloniale Congo is ontleend aan een [...]
220 / november-december 2022
Steven Humblet

Biënnale van Lyon

Fernand Braudel noemde Lyon ‘een moeilijk probleem in de geschiedenis van Frankrijk, misschien het belangrijkste probleem, en zeker de belangrijkste [...]
220 / november-december 2022
Christophe Van Gerrewey

Postpartum

De eerste keer dat ik Mary Kelly’s Post-Partum Document (1973-1979) – of liever: een deel ervan – tentoongesteld zag, was [...]
220 / november-december 2022
Ilse van Rijn

Eeuwige kinderen

Een meet-cute heet het: de onverwachte manier waarop toekomstige geliefden elkaar in romcoms ontmoeten. Rebel Without a Cause (Nicholas Ray, [...]
220 / november-december 2022
Basje Boer

Een no go

Daniël Rovers: In 2013, zo rond je veertigste verjaardag, maakte je de schilderijreeks Mother. Daarin werden ‘de clichés van het [...]
220 / november-december 2022
Daniël Rovers

220

Het onderscheid tussen ouder en kind is een verschil waar samenlevingen zowel als individuen niet omheen kunnen, hoe graag ze [...]

Postcapitalist Desire

Mark Fisher (1968-2017) schreef in zijn kritische, marxistische essays en commentaren, of ‘blogs’, over postpunk en Hollywoodfilms, psychedelische drugs, Lacan [...]
219 / september-oktober 2022
Johan Hartle

Vrouwenpalet

De geschiedenis, en daarmee ook de kunstgeschiedenis, wist Theodor Lessing al, is een interpretatiewetenschap. Niet het verleden vertelt een verhaal, [...]
219 / september-oktober 2022
Merel Van Tilburg

N. Dash. earth

Op een aantal van de doeken die N. Dash (1980) in het S.M.A.K. toont, valt een onregelmatig patroon van barsten [...]
219 / september-oktober 2022
Liska Brams

Voorouders

Unpayable Debt (2022) van kunstenaar en theoreticus Denise Ferreira da Silva begint met een onwaarschijnlijk en tegelijk bekend verhaal. We [...]
219 / september-oktober 2022
Ilse van Rijn

Bloedkind

De laatste avond van mijn kindertijd begon met een bezoek aan thuis. De zus van T’Gatoi had ons twee kiemvrije [...]
219 / september-oktober 2022
Octavia E. Butler

Design to design a way out

Geniet een alledaags, universeel en tegelijk individueel fenomeen als moederschap weinig of net veel maatschappelijke aandacht en zichtbaarheid? Designcriticus Alexandra [...]
219 / september-oktober 2022
Evelien Bracke

Waterige wezens

Ik ben zes maanden in verwachting wanneer ik de mensvogel bekijk van Camille Henrot (1978), zwijgzaam en zwanger van betekenis [...]
219 / september-oktober 2022
Laura Herman

219

Wat heeft het hebben van kinderen met kunst te maken? Ouderschap is, om te beginnen, geschiedenis in miniatuurvorm. Dat we [...]

Jeanne Bieruma Oosting

De années folles waren, achteraf gezien, al geëindigd toen Jeanne Bieruma Oosting (1898-1994) in 1929 uit Nederland naar Parijs trok. [...]
218 / juli-augustus 2022
Daniël Rovers

Le Songe de Torrentius

Op een steenworp van het Luikse bisschoppelijk paleis bevindt zich het zestiende-eeuwse Hôtel Torrentius. Het is ontworpen door schilder en [...]
218 / juli-augustus 2022
Camille Bladt

Naufus Ramírez-Figueroa

In Guatemala woedde van 1960 tot 1996 een lange burgeroorlog, die meerdere generaties trof. Naufus Ramírez-Figueroa (1978) moest op jonge [...]
218 / juli-augustus 2022
Pia Louwerens

Marlow Moss

Sinds 2017 vinden in het M HKA archiefpresentaties plaats in een kleine tussenruimte op de begane grond van het museum. [...]
218 / juli-augustus 2022
Liska Brams

Wonde

De laboratoriumtafel moet een altaar worden. – Rudolf Steiner[1]     ‘Toon je wonde’: als een arts die imperatief in [...]
218 / juli-augustus 2022
Marc De Kesel

Cordons sanitaires

Het is een kritiek moment om na te denken over de ingewikkelde geschiedenis van architectuur en ziekte, nu we stilaan [...]
218 / juli-augustus 2022
Alice Haddad

Naar de letter

In december 1966 en september 1967 neemt Marcel Broodthaers (1924-1976) deel aan twee happenings in Brussel. Ze vinden plaats op [...]
218 / juli-augustus 2022
Margaux Van Uytvanck

Capitalism and the Camera

Dat het fotografische beeld de dubbelganger is van de kapitalistische koopwaar, lijkt een voor de hand liggend marxistisch inzicht in [...]
217 / mei-juni 2022
Sulgi Lie

Rien de pur

Sommige vormen, sommige verschijnselen, zijn aantrekkelijker en spreken – zo blijkt – meer aan dan andere. William Hogarth bespreekt in [...]
217 / mei-juni 2022
Bart Verschaffel

Conchophilia

Een aantal jaar geleden werd ik door een ecoloog rondgeleid in het glooiende Savelsbos bij Maastricht. Halverwege, op een met [...]
216 / maart-april 2022
Miek Zwamborn

Permanent Crisis

Wanneer in 1810 de Humboldtuniversiteit in Berlijn wordt opgericht, schrijft Clemens Brentano een cantate die als volgt besluit: ‘Dit koninklijke [...]
216 / maart-april 2022
Christophe Van Gerrewey

Without Content

Kersten Geers (1975), medeoprichter van architectenbureau Office Kersten Geers David Van Severen, opent de bloemlezing van zijn Engelstalige pennenvruchten met [...]
216 / maart-april 2022
Martin van Schaik

40 jaar wedstrijdcultuur

De expo Coming of Age. Architectuurwedstrijden in Vlaanderen en Brussel, vindt plaats in de tentoonstellingszaal van deSingel en documenteert de [...]
216 / maart-april 2022
Pieter T’Jonck

Enfin, le cinéma!

De expositie in Musée d’Orsay gaat over de voorgeschiedenis en de beginjaren van de cinema. Eerder dan een analyse te [...]
216 / maart-april 2022
Steven Humblet

Three Tropes for Entropy

In 2021 reikten kunstplatform CIAP en Curatorial Studies – KASK & Conservatorium voor de derde keer de Lichen Curatorial Prize [...]
216 / maart-april 2022
Dagmar Dirkx

Lucy McKenzie

De tocht naar La Verrière in Brussel is een hele ervaring, die langs de Waterloolaan begint met de etalages van [...]
216 / maart-april 2022
Pia Louwerens

Helen Levitt

De Brusselse A Stichting (de Franstalige naam Fondation A klinkt beter) is een kunstverzameling en een platform dat gewijd is [...]
216 / maart-april 2022
Paul Willemsen

Paula Rego

De 87-jarige Dame Paula Rego (1935) schildert pictures, een bescheidener term dan het als kunst gecodeerde painting. Tegelijkertijd duidt deze [...]
216 / maart-april 2022
Merel Van Tilburg

Jozef Wouters

Decoratelier is geen collectief. De organisatievorm komt voort uit mijn werk, is er een logisch gevolg van. Decoratelier is een [...]
216 / maart-april 2022
Jozef Wouters

Dennis Tyfus

Tussen 2006 en 2017 werkte ik vaak samen met Vaast Colson. De samenwerking was altijd los-vast (wij waren nooit een [...]
216 / maart-april 2022
Dennis Tyfus

Nele Tas

Zelfportret zonder titel. Jezus. Ik sta voor de spiegel en kijk naar mezelf. ‘Ik’ schilder vervolgens ‘zelf’. Gehoorzaam als de [...]
216 / maart-april 2022
Nele Tas

Berend Strik

De basis voor mijn boek Deciphering The Artist’s Mind uit 2021 ontstond zo’n twaalf jaar geleden in New York. Ik [...]
216 / maart-april 2022
Berend Strik

Dirk Somers

Samenwerkingen kunnen cultureel waardevol zijn, maar net zo goed een bron van ergernis en tijdverlies. Essentieel is dat er voldoende [...]
216 / maart-april 2022
Dirk Somers

Koen Sels

Je schrijft aan De Witte Raaf dat je ziek bent. Je herleest de tekst die je voor Jakob schreef en [...]
216 / maart-april 2022
Koen Sels

Ellen Schroven

Bij het werk aan mijn doctoraat O of de vertaling van een cirkel (2011-2017), waarin ik op zoek ging naar [...]
216 / maart-april 2022
Ellen Schroven

Melissa Mabesoone

Joan Didion schreef het volgende in ‘On Keeping a Notebook’: ‘Ik heb dus nooit een notitieboekje bijgehouden om nauwkeurig vast [...]
216 / maart-april 2022
Melissa Mabesoone

Sven Lütticken

Onze economie is er een van tegenstrijdige imperatieven. Enerzijds word je geacht aan je eigen brand te werken en jezelf [...]
216 / maart-april 2022
Sven Lütticken

Rudi Laermans

De zaal verduistert, de scène licht op, het ‘spektakel’ begint. Naar een voorstelling kijk je alleen, zij het binnen een [...]
216 / maart-april 2022
Rudi Laermans

Vlad Ionescu

Ideeën en posities komen altijd voort uit een botsing met andere ideeën en posities: het denken heeft weerstand nodig. Vandaar [...]
216 / maart-april 2022
Vlad Ionescu

Emke Idema

‘Pas als je aan het baren bent of aan het sterven heb je een excuus om niet te komen opdagen!’ [...]
216 / maart-april 2022
Emke Idema

Kelly Hendriks

Ik ben zelfstandig architect geworden, niet zozeer omdat ik eigen projecten wou realiseren, maar omdat ik op zoek wou gaan [...]
216 / maart-april 2022
Kelly Hendriks

Johan Hartle

De geschiedenis kent heroïsche en niet-heroïsche vormen van eenzaamheid. Monniken, intellectuelen, gedetineerde revolutionairen en kunstenaars zonderden zich – vrijwillig of [...]
216 / maart-april 2022
Johan Hartle

Johan Grimonprez

Film betekent per definitie een samenwerking, je werkt samen met een team. Voor mijn toekomstige langspeelfilm, Soundtrack to a Coup [...]
216 / maart-april 2022
Johan Grimonprez

Hendrik Folkerts

Ik maakte deel uit van het curatorenteam van Documenta 14 (2017), geleid door Adam Szymczyk. De tentoonstelling vond plaats op [...]
216 / maart-april 2022
Hendrik Folkerts

Caroline Dumalin

Nagenoeg alles wat ik doe is samenwerken of gesprekken voeren. Zoals velen combineer ik verschillende dingen op één dag, met [...]
216 / maart-april 2022
Caroline Dumalin

Stijn Van Dorpe

Na een individuele praktijk van ruim anderhalf decennium waarin samenwerkingen een centrale rol speelden, initieerde ik een jaar geleden het [...]
216 / maart-april 2022
Stijn Van Dorpe

Hans Demeulenaere

Er zijn een aantal redenen om te kiezen voor individueel kunstenaarschap. Een atelier is niet alleen een werkplek, maar ook [...]
216 / maart-april 2022
Hans Demeulenaere

Yael Davids

Tijdens mijn laatste wandeling in de woestijn werd mijn aandacht gegrepen door de acaciaboom. Om in een moeilijke, dorre omgeving [...]
216 / maart-april 2022
Yael Davids

Laurie Cluitmans

In mijn rol als curator van hedendaagse kunsttentoonstellingen is er altijd sprake van samenwerking. Immers: zonder kunstenaars en hun werk [...]
216 / maart-april 2022
Laurie Cluitmans

Hong Wan Chan

In mijn familie zijn er niet veel dingen die door de tijd zijn opgeladen, in tegenstelling tot de alledaagse dingen [...]
216 / maart-april 2022
Hong Wan Chan

Carel Blotkamp

Kassel bezocht ik voor het laatst voor Documenta 11 in 2002. Ook de Biënnale van Venetië heb ik in de [...]
216 / maart-april 2022
Carel Blotkamp

216

1. Individueel auteurschap is een fictie: niemand kan echt alleen werken, en wie beweert dat wel te doen, verbergt andermans [...]

Asta Nielsen

Scalpel Pas in de jaren ’10 ontdekt de film het bestaan van de camera en wordt zo een cultuur. Daarvoor [...]
128 / juli-augustus 2007
Dirk Lauwaert

Institution Building

Een wekenlange, publieke therapiesessie over de betekenis en relevantie van instituten vandaag – dat was de tentoonstelling Institution Building, georganiseerd [...]
215 / januari-februari 2022
Beatriz Van Houtte Alonso

Sandfuture

De belangrijkste gebouwen van de Amerikaanse architect Minoru Yamasaki (1912-1986) werden op spectaculaire wijze vernietigd. De beelden gingen de wereld [...]
215 / januari-februari 2022
Christophe Van Gerrewey

Solid Senses

Bozar en het tijdschrift A+ brengen in een reeks monografische tentoonstellingen Belgische architectuurbureaus voor het voetlicht. Als derde bureau is [...]
215 / januari-februari 2022
Tilke Devriese

Dwarsverbanden

Met de collectieopstelling Dwarsverbanden lijkt het Van Abbemuseum van koers te zijn veranderd. In tegenstelling tot voorgaande presentaties, zoals Play [...]
215 / januari-februari 2022
Fieke Konijn

Prix de Rome 2021

Bij aanvang van de Prix de Rometentoonstelling in het Stedelijk Museum stellen de vier genomineerden zich ieder voor in een [...]
215 / januari-februari 2022
Fiep van Bodegom

De doorlopende afrekening

[inleiding] Ferdinand Clementina – Fernand – Spillemaeckers wordt op 23 juli 1938 geboren te Mechelen. Zijn vader is hoofdboekhouder van [...]
215 / januari-februari 2022
Koen Brams

215

Waarom zijn mensen in de kunstwereld zo aardig? De vraag werd opgeworpen door Martha Rosler, en geciteerd door Silvio Lorusso [...]

New York

29 oktober 1949 Gisteren, tegen tien uur in de ochtend, voer de General Howze de Hudson op. Starend stonden we [...]
214 / november-december 2021
Jonas Mekas

De luchten van Joanna Hogg

Een zachtblauwe lucht bezaaid met witte wolken wurmt zich tussen een paar bomen door. Voorbij het dashboard, de motorkap en [...]
214 / november-december 2021
Basje Boer

verbinDING

Het Design Museum Gent, sinds 1922 gevestigd in het achttiende-eeuwse Hotel de Coninck in het centrum van de stad, is [...]
214 / november-december 2021
Arnaud De Sutter

Jean Bernard Koeman

Wat is de relatie tussen beeld en lichaam? Dat is de vraag die Jean Bernard Koeman (1964) zich steeds weer [...]
214 / november-december 2021
Jack Segbars

NowBelgiumNow

Met hun vijfjaarlijkse tentoonstelling NowBelgiumNow zijn curatoren Ulrike Lindmayr en Stella Lohaus er niet op uit om ‘Belgische kunst’ te [...]
214 / november-december 2021
Laura Herman

214

In 2020, het jaar van de zelfisolatie, wordt een schrijver door een tijdschrift gevraagd mee te werken aan een artistiek [...]

Anne Imhof. Sex

Wanneer een drummende massa toeschouwers de kelders van Tate Modern probeert binnen te dringen, komt een vijftiental performers schoorvoetend en [...]
199 / mei-juni 2019
Tom Engels

Museumactivisme

Wat is de functie van een collectieopstelling? En wat voor verwachtingen heeft het publiek wanneer het naar een nieuwe opstelling [...]
213 / september-oktober 2021
Ernst van Alphen

Alle tijden donker

Contemporain is diegene die zijn blik strak op zijn tijd houdt om niet de lichtpunten, maar het donker waar te [...]
213 / september-oktober 2021
Paul Willemsen

Bataille & ibens

Toen in 2016 werd besloten dat de Vlaamse provincies niet langer culturele activiteiten mogen uitoefenen, moest het in 1988 opgerichte [...]
213 / september-oktober 2021
Benoît Vandevoort