width and height should be displayed here dynamically

Congoville

Ook in België werkt het koloniale verleden door in het heden, onderhuids en weinig opvallend, maar evengoed concreet en duidelijk [...]
213 / september-oktober 2021
Merel Van Tilburg

Victor Bourgeois

Iwan Strauvens kolossaal ogende boek vraagt – in de terminologie van Michel de Montaigne – om een suffisant lecteur: een [...]
213 / september-oktober 2021
Ed Taverne

Composite presence

De titel van de architectuurbiënnale van Venetië, How will we live together?, gecureerd door de Libanees-Amerikaanse architect en academicus Hashim [...]
213 / september-oktober 2021
Pieter T’Jonck

The Africans

Christian Nyampeta’s (1981) radiospel in drie aktes, waarvan de eerste nu te beluisteren is op de website van Wiels, is [...]
213 / september-oktober 2021
Grâce Ndjako

Positions #6. Bodywork

Al enkele seizoenen organiseert het Van Abbemuseum Positions: een expositiereeks die telkens vijf kunstenaars bij elkaar brengt. De editie van [...]
213 / september-oktober 2021
Nadia de Vries

Jef Geys

Dode kunstenaars blijven in hun oeuvre rondspoken. Dat geldt ook voor Jef Geys (1934-2018), wiens werk sinds zijn overlijden voornamelijk [...]
213 / september-oktober 2021
Christophe Van Gerrewey

Crime Scenes

De betekenis van een beeld is vaak onlosmakelijk van wat de blik als eerste ziet, en van hoe verschillende elementen [...]
213 / september-oktober 2021
Vlad Ionescu

Re-collect

  Op de bovenste verdieping van het Fotomuseum Antwerpen is momenteel een collectiepresentatie te zien van de werken die het [...]
213 / september-oktober 2021
Steven Humblet

Drie Japanse fotografen

Het Maison Européenne de la Photographie (MEP) in Parijs wijdt een tentoonstelling aan de oeuvres van Shomei Tomatsu (1930-2012) en [...]
213 / september-oktober 2021
Steven Humblet

De last van Sonsbeek

In navolging van de historische Sonsbeek buiten de perken van 1971 heeft de twaalfde editie van de Sonsbeektentoonstelling in Arnhem [...]
213 / september-oktober 2021
Marga van Mechelen

Pierre Verger in Suriname

In Portikus (Frankfurt) presenteert Willem de Rooij (1969) een installatie, die begeleid wordt door een onderzoekscatalogus, samengesteld met de curatoren, [...]
212 / juli-augustus 2021
Merel Van Tilburg

212

In het essay ‘De niet-tussenruimte’, waarmee dit tweede nummer van De Witte Raaf over activisme opent, (de)construeert Fred Moten de [...]

Another History of Art

Wat maakt deze kunstgeschiedenis anders dan de bekende rij naslagwerken van Helen Gardner (Art Through The Ages, 1926), Ernst Gombrich [...]
212 / juli-augustus 2021
Mieke Rijnders

De niet-tussenruimte

1. In Remembering the Present – de lyrische, etno-historiografische, schilderkunstige ontmoeting tussen Tshibumba Kanda Matulu en Johannes Fabian, wordt Patrice [...]
212 / juli-augustus 2021
Fred Moten

Kunsthal Extra City

Begin mei werd het logo van Kunsthal Extra City in neonletters aangebracht op de façade van de Sint-Dominicuskerk in Antwerpen. [...]
212 / juli-augustus 2021
Elke Couchez

Slavernij

In de jaren 2000 ging het Rijksmuseum voorop in de trend van progressive nostalgia, een term van Saskia Pieterse die [...]
212 / juli-augustus 2021
Marrigje Paijmans

Sluitertijd

Potential History van Ariella Azoulay is een ruim zeshonderd pagina’s lange aanklacht tegen de mechanismen en instituties waarmee het imperialisme [...]
212 / juli-augustus 2021
Fieke Konijn

Lyotards postmodernisme

De term ‘postmodern’ is een semantische nevelvlek. Door een oncontroleerbare veelheid aan bepalingen en oriëntaties is hij een quasionbruikbaar predikaat [...]
155 / januari-februari 2012
Herman Parret

211

het hebben van een actieve houding, streven naar activiteit >< passivisme theologie zienswijze waarin sterke voorrang wordt gegeven aan de daad [...]

Le Déracinement

Tijdens zijn legerdienst aanschouwt Pierre Bourdieu (1930-2002) met eigen ogen hoe zijn vaderland Frankrijk de tegenstand tijdens de Algerijnse oorlog [...]
211 / mei-juni 2021
Dagmar Dirkx

Roger Raveel

In 2021 zou Roger Raveel (1921-2013) honderd jaar zijn geworden. Hij liet een omvangrijk oeuvre na, bestaande uit schilderijen, tekeningen, [...]
211 / mei-juni 2021

Roger Raveel

In 2021 zou Roger Raveel (1921-2013) honderd jaar zijn geworden. Hij liet een omvangrijk oeuvre na, bestaande uit schilderijen, tekeningen, [...]
211 / mei-juni 2021
Eléa De Winter

Shell bezingen

Paula Serafini gaat in haar boek Performance Action. The Politics of Art Activism na hoe grassrootsbewegingen uit het Verenigd Koninkrijk [...]
211 / mei-juni 2021
Lietje Bauwens

Tegen het uitsterven

De natuurkundige John Tyndall toonde in 1864 in een laboratoriumexperiment aan dat sommige gassen, zoals CO2 en methaan, infrarode straling [...]
211 / mei-juni 2021
Jan-Willem Anker

Ulay Was Here

Op 20 november heropende het Stedelijk Museum met een retrospectief van de Duitse kunstenaar Frank Uwe Laysiepen, beter bekend als [...]
209 / januari-februari 2021
Nadia de Vries

Vergeetplaatsen

In het essayboek In Praise of Forgetting (2015) schrijft David Rieff over de zin en onzin van het herdenken van [...]
207 / september-oktober 2020
Daniël Rovers

Over het biechten

Na de vlucht van mijn oom uit de geruisloos in elkaar stortende Volksrepubliek werd mijn grootmoeder op de buitengewone vergadering [...]
204 / maart-april 2020
Enis Maci

210

Gehecht raken aan dingen is moeilijk te vermijden, maar net als verknocht zijn aan mensen kan het verstrekkende gevolgen hebben. [...]

Loci Amoeni

Wer du auch seist: am Abend tritt hinaus Aus deiner Stube, drin du alles weisst; Als letztes vor der Ferne [...]
210 / maart-april 2021
Bart Verschaffel

Traces of the Future

Zo’n tien jaar geleden opende Veerle Wenes galerie valerie_traan in een door Lens°ass architecten gerenoveerd kloostergebouw in hartje Antwerpen. Op [...]
210 / maart-april 2021
Benoît Vandevoort

Voorgeliefde kleren

Zomer 2020. In haar New Yorkse appartement scheurt de Amerikaans-Canadese schrijver en kunstenaar Leanne Shapton een deel van haar collectie [...]
210 / maart-april 2021
Nora Veerman

Midlifecrisis

Eind augustus 2020 werd ik door de Antwerpse kunstenaar Vaast Colson uitgenodigd om in de Genkse residentieplek FLACC te komen [...]
210 / maart-april 2021
Koen Sels

Strooigebied

28 november 2009 – In de zon die het zeemeer spiegelt, in de bron die het maanlicht wiegelt, als het [...]
209 / januari-februari 2021
Miek Zwamborn

Lang leve eigendom

De generatie die volwassen werd in een tijd van recessie – je zou ons millennials kunnen noemen – is er [...]
209 / januari-februari 2021
Chris Reitz

Thomas Demand. House of Card

Het keurmerk van de Duitse kunstenaar Thomas Demand zijn natuurgetrouwe, levensgrote driedimensionale schaalmodellen, opgetrokken uit gekleurd papier en karton, die [...]
209 / januari-februari 2021
Paul Willemsen

209

Dingen, voorwerpen en objecten zijn in de ideeëngeschiedenis en in de kunst eerst aan de kant geschoven als consumptieproducten die [...]

Lumumba in the Arts

In september vorig jaar verscheen in de pers het bericht dat het Belgische gerecht een in beslag genomen tand van [...]
209 / januari-februari 2021
Dirk Mertens

Art on Display

Het is niet ongebruikelijk dat een reizende tentoonstelling per locatie verandert. Art on Display, een coproductie van het Gulbenkian Museum [...]
209 / januari-februari 2021
Fieke Konijn

Surinaamse School

In de lente van 1953 reisde de 53-jarige kunstenaar Nola Hatterman vanuit Nederland naar Suriname. Ze had veel met Surinaamse [...]
209 / januari-februari 2021
Daniël Rovers

Philippe Viérin. Plaats

De Brugs-Brusselse architect Philippe Viérin schreef een opmerkelijk, knap vormgegeven essay in briefvorm over wederopbouwarchitectuur in België. Steden en dorpen [...]
208 / november-december 2020
Maarten Liefooghe

Plaats.

De Brugs-Brusselse architect Philippe Viérin schreef een opmerkelijk, knap vormgegeven essay in briefvorm over wederopbouwarchitectuur in België. Steden en dorpen [...]

Plaats.

De Brugs-Brusselse architect Philippe Viérin schreef een opmerkelijk, knap vormgegeven essay in briefvorm over wederopbouwarchitectuur in België. Steden en dorpen [...]

Thomas Ruff

De ruime overzichtstentoonstelling van de Duitse fotograaf Thomas Ruff (1958) in K20 in Düsseldorf toont dertien reeksen, met een sterke [...]
208 / november-december 2020
Steven Humblet

Thomas Ruff

De ruime overzichtstentoonstelling van de Duitse fotograaf Thomas Ruff (1958) in K20 in Düsseldorf toont dertien reeksen, met een sterke [...]
208 / november-december 2020

John Constable

Eerlijk gezegd vind ik John Constable (1776-1837) een nogal saaie schilder. Zijn werk wordt tot de romantiek gerekend, maar het [...]
208 / november-december 2020
Dominic van den Boogerd

Risquons-Tout

De oproep om ‘alles te riskeren’ leest als een provocatie nu de publieke ruimte wordt beheerst door een collectieve oefening [...]
208 / november-december 2020
Sébastien Hendrickx

Philippe Vandenberg. Molenbeek

De tentoonstelling rond de late tekeningen van de Belgische schilder en tekenaar Philippe Vandenberg (1952-2009) opent met een agressieve confrontatie. [...]
208 / november-december 2020
Koen Sels

XXV Vision in Motion

Chicago, Paul Theobald and Company, 194728,5 x 22 cm, 371 pagina’s, 440 afbeeldingenGrafisch ontwerp: László Moholy-Nagy, productie: Otto Maurice Forkert [...]
208 / november-december 2020
Christophe Van Gerrewey

XXIII The Penguin Modern Painters

Harmondsworth, Middlesex, Penguin Books Ltd1944-19591 Henry Moore (Geoffrey Grigson, 1943)2 Graham Sutherland (Edward Sackville‑West, 1943)3 Duncan Grant (Raymond Mortimer, 1944)4 [...]
208 / november-december 2020
Arjen Mulder

XIX Rubens

Wenen, Phaidon Verlag193827,2 x 19 cm, 455 pagina’s, 400 afbeeldingenGrafisch ontwerp: Ludwig GoldscheiderFotografie: Fratelli Alinari, Firenze; D. Anderson, Rome; C. [...]
208 / november-december 2020
Griet Bonne

XII Die Kunst der Gotik

Berlijn, Propyläen Verlag, 192726 x 18,5 cm, 680 pagina’s (150 pagina’s tekst, ca. 450 pagina’s met afbeeldingen, 48 pagina’s met [...]
208 / november-december 2020
Steven Jacobs

IX Die Kunstismen

Erlenbach-Zürich, Eugen Rentsch Verlag, 192520,5 x 26,5 cm, 60 pagina’s, 76 zwart-witafbeeldingenVormgeving: El Lissitzky; druk: Stähle & Friedel, Stuttgart   [...]
208 / november-december 2020
Johan Pas

VIII La Peinture moderne

Parijs, Les Éditions G. Crès & Cie., 1925 15,5 x 23,5 cm, 236 pagina’s, 132 afbeeldingen in het tekstdeel (waarvan 3 [...]
208 / november-december 2020
Johan Pas

VI Giotto

Rome, Valori Plastici; Parijs, Crès, 1924/192619 x 27 cm, 102 pagina’s, 192 afbeeldingenDruk: Valori Plastici   In 1925 publiceert The [...]
208 / november-december 2020
Bas Rogiers

V Negerplastik

Leipzig, Verlag der Weissen Bücher, 191525 x 19 cm, xxvii + 111 pagina’s, 111 zwart-witafbeeldingenDruk: Engelhardt, Leipzig   Negerplastik van [...]
208 / november-december 2020
Hugo DeBlock

IV Ars Asiatica

Brussel en Parijs, Éditions G. Van Oest, 1914-193526,5 x 34,5 cm, per volume ca. 50 pagina’s tekst en ca. 50 [...]
208 / november-december 2020
Elise Dupré

Musées imaginaires

Boek, aura en museum Sedert de late negentiende eeuw presenteren vele kunstboeken zich als kunstwerk. Dit fenomeen, dat zowel exquise [...]
208 / november-december 2020
Steven Jacobs

Camp: Beginnings

Windscreen van Ashok Sukumaran vormt het vertrekpunt van Camp: Beginnings in Argos. In de tentoonstellingsgids wordt het werk omschreven als [...]
202 / november-december 2019
Steyn Bergs

MACHINATIES

De listige machine Uit het dagboek van de gebroeders Goncourt (1867): ‘Er is hier een soort heerschap dat goochelaar is, [...]
207 / september-oktober 2020
Paul De Vylder

Rachel Rose

Voor de solotentoonstelling van Rachel Rose (1986) in Lafayette Anticipations werden de verdiepingen van het negentiende-eeuwse industriële complex geconfigureerd tot [...]
207 / september-oktober 2020
Laura Herman

La fine di Dio

1. Genodigden haasten zich door de wirwar van straten in het Milanese centrum. Het is warm, zeker voor dit late [...]
207 / september-oktober 2020
Geertjan de Vugt

Spelen in het nieuwe gebouw

In iconische architectuur is architect Francesca Torzo naar eigen zeggen niet geïnteresseerd, wel in ‘luisteren en observeren’. De minutieuze architectuur [...]
207 / september-oktober 2020
Laura Herman

Mullican City

De kunst van Matt Mullican (1951) kan niet in één blik gevat worden. Vele zienswijzen dringen zich op, alleen al [...]
41 / januari-februari 1993
Koen Van Synghel

De scherpstelling

De initiële functie van het wapen is dezelfde als de functie van het oog: het mikken. Alvorens zijn doelwit te [...]
41 / januari-februari 1993
Paul Virilio

Helend bewegen

Voor wie ernstige rugproblemen heeft, is museumbezoek vaak de enige manier om kunst nog uit eerste hand te ervaren. In [...]
206 / juli-augustus 2020
Daniël Rovers

Tegen lichaamsbeweging

Had Kafka ‘In de strafkolonie’ vandaag de dag geschreven, dan had het wel over een fitnessapparaat moeten gaan. In plaats [...]
206 / juli-augustus 2020
Mark Greif

Daily Nightshift

Kunsthal Extra City heeft Daily Nightshift ingericht als een essay, bestaande uit een tekst in het programmaboekje en een expositie [...]
206 / juli-augustus 2020
Pia Louwerens

Wat is sport?

Wat is dat toch, de behoefte van die mensen om aan te vallen? Waarom worden mensen onrustig van dit schouwspel? [...]
206 / juli-augustus 2020
Roland Barthes

205

Het kost onvoorstelbaar veel geld om mensen binnen te houden. Winkels blijven leeg of gesloten, caféstoelen onbezet, musea kunnen alleen [...]

Toptarieven

Calouste Sarkis Gulbenkian, telg van een rijke Armeense familie uit Istanbul, is veertien als hij in 1883 naar Europa wordt [...]
205 / mei-juni 2020
Daniël Rovers

Pierre Huyghe

Van de Franse kunstenaars van Generation X is Pierre Huyghe (1962) het meest succesvol. Eind 1998 stelde hij tentoon – [...]
205 / mei-juni 2020